
Topper in the spotlight: Jordy van Dijk!
In onze nieuwe serie Topper in the spotlight nemen we jullie mee in de inspirerende verhalen van onze kandidaten/professionals. In ons werk spreken we zoveel mensen met hun eigen mooie, unieke verhalen die ons enorm motiveren en inspireren; dat willen we maar wat graag ook met jullie delen!
We trappen af met het verhaal van Jordy van Dijk, die we ontmoeten aan de bar van Restoclub Normandy in Maastricht, waar hij sinds december 2023 als Restaurant Manager werkzaam is. Dit interview met Jordy voelt echt als een “de cirkel is rond” momentje, omdat we eind 2023 ook al een gesprek hadden met de eigenaar van Normandy, Camiel Coenen, die we destijds hielpen met het vinden van het juiste personeel waaraan hij zijn restaurant zou kunnen toevertrouwen. En laat één van die medewerkers nou Jordy zijn, waar we niet lang na het gesprek met Camiel mee in gesprek kwamen en die nu al een dik jaar, samen met zijn collega’s, de zaak runt.
En dat doet hij goed! Want inmiddels is Normandy van vier naar zeven dagen open gegaan, waarbij op zaterdag en zondag tevens lunch wordt geserveerd. Er zijn heel wat veranderingen doorgevoerd het afgelopen jaar. De inrichting is aangepast en de tafels zijn wat ruimtelijker opgesteld, waardoor de gasten meer privacy ervaren. Ook achter de schermen zijn ze hard aan het werk geweest. Zo zijn ze gaan werken met een nieuw systeem en menu, maar ook met een aperitieven kaart, met extra aandacht voor één van Jordy’s passies én specialiteiten: de cocktail. En neem van ons aan , die wil je proeven 🍸👌! Ook de wijnkaart is uitgebreid van 40 tot circa 100 wijnen, dus voor ieder wat wils.
Ze hebben dus zeker niet stilgezeten bij Normandy en dat werpt zijn vruchten af: in oktober van vorig jaar kwamen ze The Fork Top 100 van Nederland binnen en zijn binnen enkele maanden gestegen van plek 52 naar plek 11! Absoluut een hele mooie erkenning, maar, zo vertelt Jordy, het ging zeker niet allemaal van een leien dakje. “Ik had nog geen ervaring met ondernemen, dus het eerste jaar was vooral investeren en hele lange dagen maken. Ook het vinden en houden van goed personeel was en is een constante uitdaging. We werken veel met studenten van de Hotelschool, maar de meesten reizen in het weekend natuurlijk terug naar huis, naar hun familie. Hierdoor kunnen ze niet werken in het weekend, maar je hebt natuurlijk wel voldoende bezetting nodig. Gelukkig hebben we momenteel een aantal studenten die wel in het weekend kunnen werken, maar de bezetting blijft een constant punt van aandacht.”
Ook de locatie van Normandy werkt niet in hun voordeel. Het restaurant ligt namelijk aan de rand van Wijck en daardoor niet echt “op de route” als je bijvoorbeeld van het station het centrum inloopt. Jordy: “Ik heb me laten vertellen dat dit vroeger een heel mooi stukje Wijck was, en hoe mooi zou het zijn om dit in ere te herstellen en er bijvoorbeeld en boulevard van te maken.”
Als we vragen wat Jordy aan professionals in de horeca zou willen meegeven, die een soortgelijke groeiambitie hebben, zegt hij:
“Misschien cliché, maar blijf dicht bij jezelf, niet willen overcompenseren. Dus niet investeren in hele dure borden of glazen als je daar eigenlijk nog niet de middelen voor hebt. Kijk naar wat je binnen handbereik hebt. Pas toe wat je hebt geleerd. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat veel dingen niet veel geld of moeite hoeven te kosten. Een deur openhouden, een jas aannemen, dat kost je helemaal niks maar draagt wel degelijk bij aan de gastbeleving. En ik ben van mening dat personeel het allerbelangrijkste is. Met goed personeel, leuke collega’s die met de neus dezelfde kant op staan, kun je heel ver komen en groeien samen. En dan kun je ook investeren in andere middelen, die de gastbelevering verder kunnen optimaliseren. Maar alles valt en staat met goed en betrokken personeel.”
We vragen Jordy wat zijn grootste uitdaging was het afgelopen jaar, waarop hij zonder aarzelen “Kerst!” roept. Hij kwam er namelijk achter dat 0-uren krachten niet verplicht zijn om te werken tijdens de feestdagen. Aangezien het restaurant met zowel Kerst als Oud en Nieuw volgeboekt was, had hij bij lange na niet voldoende bezetting voor die dagen en heeft hij de hulp van familie en vrienden ingeroepen. Zo kwam het, met wat bloed, zweet en tranen, toch nog goed na dit “beginnend ondernemersfoutje”, zoals hij het zelf noemt, en kan hij er toch met trots op terugkijken.
De toekomstplannen voor Normandy zijn om te blijven groeien, zodat ze ook door de week 40 tot 50 gasten kunnen ontvangen. Ook gaan ze de inrichting nog iets knusser/intiemer maken en hopen ze dat hun binnentuin bekender zal gaan worden. Jordy: “We hebben een hele mooie binnentuin met plek voor 60 gasten, waar het in de zomer heerlijk vertoeven is, maar veel mensen weten dit nog niet. Ook willen we de Maastrichtenaren zelf graag nog meer aantrekken. Normandy is zeven dagen per week open en er is veel mogelijk. Of je nou een vijfgangendiner wilt, alleen een hoofdgerecht en nagerecht of een lekkere cocktail aan de bar wilt drinken, alles kan! Het maakt niet uit hoe of wanneer je binnenkomt, je bent altijd welkom!”
En zo sluiten we dit gesprek met Jordy af. Mooi om te zien hoe hij hier op zijn plek zit, zijn droom waarmaakt en wij daar een klein onderdeel van mochten zijn. Dat vervult ons dan weer met gepaste trots voor het mooie werk dat wij dagelijks mogen doen: mensen met elkaar verbinden, klanten en professionals matchen en hen helpen bij hun groei. Want Samen groeien, onze kracht!