
Optimaliseer je LinkedIn-profiel
Ben jij klaar om je carrière naar een hoger plan te tillen? Zorg er dan zeker voor dat je een LinkedIn profiel hebt, want LinkedIn is hét netwerkplatform dat jou kan helpen aan die nieuwe uitdaging. Het is wel van groot belang dat je profiel er professioneel uitziet én tevens goed vindbaar is. Hieronder hebben we alvast wat tips voor je op een rijtje gezet.
1. Kies een professionele profielfoto
Het eerste dat mensen zien op jouw account is je profielfoto en die eerste indruk is heel belangrijk. Omdat het een zakelijk platform is, kies je voor een professionele, doch vriendelijke foto. Je mag gerust lachen op de foto, want dat maakt dat mensen je makkelijker benaderen.
2. De headline is jouw digitale begroeting
Zorg ervoor dat je koptekst/headline lekker “catchy” is. En wat wil je bereiken met deze tekst? Als je doel een nieuwe baan is, benoem dan bijvoorbeeld kort je sterke eigenschappen en wat je zoekt, bijvoorbeeld: “Deze gedreven, sociale en leergierige duizendpoot zoekt een nieuwe administratieve uitdaging!” Eventueel kun je er nog bij vermelden in welke omgeving je iets zoekt en voor hoeveel uur per week.
3. Maak een samenvatting
De samenvatting is je elevator pitch. Hierin ga je uitgebreider in op je kennen en kunnen, je competenties en drijfveren. Wat wil je dat de lezer (en dus ook je potentiële nieuwe werkgever) van je te weten komt als ze je profiel bezoeken? Maak er een prettig leesbare en persoonlijke tekst van, die uitnodigt tot verder lezen.
4. Voeg vaardigheden toe
Je kunt maximaal 50 vaardigheden toevoegen aan je profiel. We adviseren je echter om alleen serieuze, relevante vaardigheden te plaatsen. De vaardigheden die het meest onderschreven worden, worden als eerst getoond op je profiel.
5. Vermeld ál je werkgevers en scholen
Ook al lijken bepaalde opleidingen of werkervaringen niet (meer) relevant, vermeld ze toch op je profielpagina. Het kan zomaar zijn dat je tijdens dat ene baantje juist die competentie nodig hebt gehad die een potentiële werkgever nu zoekt.
6. Gebruik een persoonlijke URL
Het veranderen van de originele URL heeft twee voordelen. Ten eerste is een versimpelde URL een stuk professioneler (zeker op een eventueel visitekaartje). Daarnaast vergroot het je vindbaarheid via zoekmachines, wat jouw persoonlijke branding versterkt!
7. Voeg een call to action toe
Wil je dat mensen je snel en makkelijk kunnen bereiken? Voeg dan een call to action toe aan je profiel met je e-mailadres, telefoonnummer of website in de samenvatting.
8. Houd je profiel up to date
Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet dan niet je profiel bij te werken! En wel om twee redenen: ten eerste zien al jouw connecties de update en kunnen ze deze “liken” of erop reageren. Dit zorgt ervoor dat ook andere mensen jouw profiel gaan bekijken. Daarnaast is een profiel dat up to date is waardevoller dan een profiel dat niet is bijgewerkt.