Het houden van een MTO.

Het belang van een MTO

Een logisch gevolg van de krappe arbeidsmarkt is dat de huidige medewerkers meer gewaardeerd worden door hun werkgevers. Organisaties richten zich in toenemende mate op de tevredenheid van hun werknemers. Een goede ontwikkeling, want de huidige medewerkers vormen de doelgroep van de concurrent en er liggen genoeg banen voor het oprapen. Een medewerkerstevredenheids-onderzoek (MTO) is een zeer effectief middel om inzicht te krijgen in de tevredenheid, betrokkenheid en bevlogenheid van de medewerkers. Je eigen werknemers weten als beste wat er handiger, slimmer en beter kan. Door je medewerkers hierbij nauw te betrekken, zullen ze meer werkplezier ervaren en presteren ze beter. Je wordt hierdoor als organisatie innovatiever, wendbaarder en klantgerichter.

Waarom een MTO?

Als bedrijf ben je grotendeels afhankelijk van de mensen die er werken. En hoewel je alleen meestal wel sneller bent, kom je samen toch écht verder. Je kunt samen met al je werknemers meer bereiken als ze plezier hebben in hun werk en de missie, visie, cultuur en doelen van jouw organisatie (onder)steunen. Welke aspecten hebben hier invloed op? Denk bijvoorbeeld aan de inhoud van het werk, de werkomstandigheden, de verhoudingen tussen medewerkers, werksfeer of de arbeidsvoorwaarden.

Hoe krijg je het nu echter voor elkaar dat je medewerkers tevreden zijn en blijven? Een MTO biedt hierin uitkomst. Je krijgt hierdoor namelijk een goed beeld van de sterke punten en verbeterpunten van je bedrijf. We hebben hieronder een aantal argumenten opgesomd waarom je een MTO zou moeten doen binnen je organisatie.

1. Je wilt achterhalen wat er leeft en speelt binnen de organisatie

Er is bijvoorbeeld zoveel gewijzigd in je organisatie dat je het overzicht op een gegeven moment bent kwijtgeraakt over wat er leeft binnen je bedrijf. Je weet niet meer waar medewerkers tegenaan lopen en hoe ze over bepaalde zaken denken. Dit zijn een tweetal voorbeelden van vragen waar je graag antwoord op wilt. Als je weet te achterhalen wat er leeft en speelt binnen je organisatie, kun je maatregelen nemen en veranderingen doorvoeren. Hierdoor geef je ook een belangrijk signaal richting je medewerkers; je luistert naar ze en laat zien dat je als organisatie wilt weten wat er leeft op de werkvloer.

2. Je bent benieuwd naar de behoeftes van de werknemers

Als je organisatie over meerdere afdelingen beschikt, spelen er vaak veel verschillende zaken. Met als logisch gevolg dat je soms het overzicht kwijtraakt. Daarnaast gebeurt het vaak dat sommige werknemers veel van zich laten horen en anderen minder aan het woord zijn. Je wilt juist graag in één keer weten wat ieders behoeftes zijn. Zijn ze bijvoorbeeld gebaat bij heldere processen en regels, of willen ze juist meer vrijheid en creativiteit in het werk? Voor een werkgever is het essentieel om er achter te komen waar de behoeftes liggen van de medewerkers, zodat je proactief hierop kunt inspelen en ervoor kunt zorgen dat werknemers met plezier naar het werk gaan en ook blijven gaan.

3. Je wilt te weten komen of je medewerkers tevreden zijn

Het is goed om continu vinger aan de pols te houden bij je medewerkers en te vragen of ze tevreden zijn over hun werk en je organisatie. Hier kun je bepaalde onderwerpen aan koppelen, zoals: creativiteit, werkzaamheden, werkomstandigheden, ontwikkeling, cultuur en arbeidsvoorwaarden. Als je signaleert dat je werknemers minder tevreden zijn over je bedrijf, kun je er ook iets aan doen om ervoor te zorgen dat hun tevredenheid stijgt. Andersom werkt dit hetzelfde: als je ziet dat medewerkers zeer tevreden zijn over een bepaald aspect, kun je dit verder uitbouwen zodat de tevredenheid minimaal blijft zoals die is. Tevreden medewerkers kunnen namelijk uitgroeien tot ambassadeurs en zijn ontzettend belangrijk voor je organisatie.

4. Je wilt een stevig fundament leggen

Elke organisatie heeft te maken met een aantal interne processen die goed in de gaten moeten worden gehouden om te kijken of ze nog wel relevant zijn. Als deze processen goed zijn (in)geregeld, is de basis gelegd om verder te groeien als bedrijf.

5. Je wilt je organisatie continu verbeteren

Je hebt als organisatie bepaalde doelen gesteld en wilt hieraan voldoen. Hiervoor is het essentieel om te achterhalen hoe de medewerkers denken over je bedrijf. Is het bijvoorbeeld te log of kunnen ze juist gemakkelijk met iemand van het management spreken en zijn er dus korte lijnen?

Waarborg anonimiteit

Los van het belang, de opzet en resultaten, is het belangrijk dat de medewerkers zich bij een MTO veilig voelen om een eerlijk antwoord te geven. Het waarborgen van de anonimiteit is onmisbaar bij het opstellen van een MTO. Werknemers willen niet worden gestraft voor het geven van hun mening en anoniem in de gelegenheid worden gesteld om hun eventuele onvrede of problemen te uiten.

Wat kun je doen met de resultaten van het MTO?

Activiteit 1.

Acties uitzetten.

Gerichte acties uitzetten om je organisatie te verbeteren.

Activiteit 2.

Tevredenheid verbeteren.

Werken aan de tevredenheid van je medewerkers.

Activiteit 3.

Doelen behalen.

Alles in het werk stellen om de doelen zo goed mogelijk te behalen.

Activiteit 4.

Resultaten waarnemen.

Het onderzoek jaarlijks terug laten komen, zodat je resultaten kunt waarnemen.

Meer informatie?